loading...

مجله علمی کافه زیرو

آشپزی

چهارشنبه 12 شهریور 1399

https://rozup.ir/view/3194913/gheymenesar.jpg

خورش قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی و مجلسی قزوین است که با گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌‌شود. البته برخی هم این خورش را با گوشت مرغ می‌پزند. این خورش با وجود تشابه اسمی، تفاوت‌هایی با خورش قیمه دارد؛ مثلا به جای لپه در آن زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال می‌ریزند. طعم قیمه نثار به دلیل وجود زعفران زیاد و ادویه مخصوص که شامل پودر هل و دارچین می‌شود، بسیار لذیذ و مطلوب است. طرز پخت قیمه نثار قزوینی ظرافت‌های خاصی دارد اما با نکته‌هایی که در این مقاله به شما یاد می‌دهیم، شما هم می‌توانید فوت کوزه‌گری را یاد بگیرید و این خورش خوشمزه را مثل یک سرآشپز اصیل ایرانی بپزید.

چهارشنبه 12 شهریور 1399

https://rozup.ir/view/3194912/khoresh-bademjan.jpg

بادمجان از قدیم یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه در آشپزی ایرانی بوده و نقش پررنگی در خورش‌ها و خوراک‌های ایرانی دارد. یکی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی که با بادمجان خوشمزه‌تر و کامل‌تر می‌شود، خورش قیمه است. خورش قیمه اگر محبوب‌ترین خورش ایرانی نباشد، به راحتی می‌توان آن را دومین خورش محبوب در ایران تصور کرد. حال اگر خورش قیمه با بادمجان همراه شود تبدیل به یک غذای شگفت‌انگیز و بی‌نهایت خوشمزه می‌شود. طرز تهیه خورش قیمه بادمجان تفاوت زیادی با قیمه سیب‌زمینی ندارد و با کمی حوصله آماده می‌شود.

چهارشنبه 12 شهریور 1399

https://rozup.ir/view/3194910/dolme-felfel.jpg

دلمه یک غذای خاورمیانه‌ای قدیمی است که در ایران، ترکیه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه تهیه می‌شود. همانطور که می‌دانید دلمه در واقع سبزی شکم‌پری است که روی شعله‌ی اجاق گاز یا داخل فر پخته می‌شود. برای تهیه کردن دلمه از سبزیجات مختلفی مثل برگ مو، بادمجان، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و کلم سفید استفاده می‌شود؛ داخل این سبزی‌ها را با گوشت چرخ کرده، حبوبات و سبزیجات معطر پر می‌کنند. البته با حذف کردن گوشت چرخ‌ کرده، این غذا می‌تواند برای گیاهخواران هم گزینه‌ی بسیار خوبی باشد؛ چرا که حبوبات منبع خوبی برای دریافت پروتئین محسوب می‌شوند. دستور پخت دلمه با فلفل دلمه‌ای با دلمه‌های دیگر تفاوت زیادی ندارد؛ فقط باید به مدت زمان پخت دقت کنید تا فلفل دلمه‌ای‌ها در اثر پخت زیاد له نشوند و ظاهر خود را حفظ کنند.

چهارشنبه 12 شهریور 1399

https://rozup.ir/view/3194899/nardoon-stew.jpg

این غذا در واقع نوعی خورش است که همراه با پلو سرو می‌شود و در اصل متعلق به مناطق شمال ایران است، اما توانسته به نواحی دیگر ایران هم راه پیدا کند و جای خود را در دل همه باز کند. طبیعتا در دستور پخت مرغ ناردونی رب انار و دانه‌ی انار بسیار مهم است. در این غذا می‌توان هم از انار تازه و هم از انار خشک استفاده کرد. در شمال ایران خصوصا مازندران، با استفاده از انار خشک در تمام فصول سال مرغ ناردونی می‌پزند.