loading...

مجله علمی کافه زیرو

آی تی

شنبه 20 دی 1399

هواوی محصولی ویژه برای مشتاقان بازی‌های موبایلی تدارک دیده است. گوشی هوشمند Huawei nova 5T با صفحه‌نمایش 6.26 اینچی با رزولوشن FHD+، تراشه قدرتمند، پردازشگر گرافیکی پرسرعت، میزان رم کافی و تجهیز به قابلیت شارژ سریع، حداقل روی کاغذ گزینه جذابی برای گیمرها به حساب می‌آید. نکته قابل توجه اینکه Huawei nova 5T با داشتن این مشخصات، قیمت مناسبی دارد و از این بابت هم مانعی برای خرید ایجاد نخواهد کرد.

https://rozup.ir/view/3275056/5350209.jpeg

شنبه 20 دی 1399

https://rozup.ir/view/3275054/5403094.jpg

جدیدترین کامپیوتر NUC اینتل بخش کوچکی از دنیا بازی را به خود اختصاص می‌دهد.

برای چندین سال گذشته، برخی از جالب‌ترین تحولات در دنیای بازی‌ها، کامپیوترهای کوچک مخصوص بازی بوده است. این ماشین‌های جمع و جور بخشی از همان سیستم‌های غول آسا قدیمی هستند که می‌توانند نیازهای یک بازی مدرن مانند کارت گرافیک عالی را برطرف کنند.

شنبه 20 دی 1399

تعداد کاربران رابط کاربری EMUI 11
نسخه‌ی جدید رابط کاربری Emotion UI در کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی (Huawei Developer Conference) سال ۲۰۲۰ معرفی شد و مشخص بود که تغییرات ظاهری فراوان و بهینه‌سازی‌های زیربنایی بسیاری در آن لحاظ شده است.

شنبه 20 دی 1399

در سال ۲۰۱۰ مایک لازاریدیس(Mike Lazaridis) بنیانگذار بلک‌بری، برای اولین بار در دنیا از مفهومی صحبت کرد که بعدها «سوپر اپلیکیشن» نامیده شد. لازاریدیس در تعریف خود به یک اکوسیستم یکپارچه متشکل از تعداد زیادی اپلیکیشن اشاره کرد که مردم برای انجام کارهای روزمره به آن نیاز دارند و گفت: «در آینده گروه جدیدی از اپلیکیشن‌ها وارد بازار می‌شود که باعث می‌شود از خودمان بپرسیم تا قبل از این چگونه زندگی می‌کردیم؟!»

چشم اندازی از آینده سوپر اپلیکیشن ها
در کمتر از ۵ سال پیش‌بینی بنیانگذار بلک‌بری به حقیقت پیوست اما این بار از شرق! برای خواندن داستان معروف‌ترین سوپر اپلیکیشن‌های دنیا با نگاهی به اسنپ، نمونه موفق یک سوپر اپلیکیشن ایرانی با ما همراه باشید.

شنبه 20 دی 1399

سوم آگوست ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ مرداد، پلتفرم اختصاصی بازی هواوی Game Center در بیش از ۳۰ کشور آغاز به کار کرد. این اپلیکیشن که از طریق App Gallery هوآوی در دسترس است، امکانات مختلفی را در اختیار گیمرها و توسعه‌دهندگان بازی قرار می‌دهد.

https://rozup.ir/view/3275041/5441230.png

از بازی‌های پرطرفدار حال حاضر دنیای موبایل موجود در Game Center نیز می‌توان به عنوان‌های  معروفی مانند Idle Heroes، AFK Arena، Rise of Kingdoms، Lords Mobile و Asphalt ۹: Legends اشاره کرد.

شنبه 20 دی 1399

شرکت هوآوی قصد دارد با انتشار HarmonyOS 2.0 به انحصار اندروید پایان دهد. با برنامه‌ریزی و مذاکرات انجام شدهسیستم عامل هارمونی در آینده‌ای نزدیک روی 100 میلیون دستگاه هوشمند نصب خواهد شد.

https://rozup.ir/view/3275040/5513918.png
هم اکنون هوآوی در حال آزمایش سیستم عامل اختصاصی خود در برخی از مدل‌های گوشی هوشمند در کشور چین است، اما باید بدانید که این سیستم عامل فقط برای گوشی‌های هوشمند طراحی نشده است. هوآوی اهداف بسیار بزرگ‌تری را مدنظر قرار داده و قصد دارد با سیستم عامل هارمونی بتواند اکوسیستم خانگی را هم تحت سلطه خود قرار دهد؛ البته هوآوی این کار را به تنهایی انجام نخواهد داد و به صورت رسمی اعلام کرده  که با 40 تولیدکننده بزرگ برای استفاده از سیستم عامل هارمونی در بیشتر از 100 میلیون دستگاه به توافق رسیده است؛ کلیه توافق‌ها با برندهای شناخته‌شده از اکوسیستم فناوری چین انجام شده به نظر می‌رسد هوآوی می‌تواند در آینده نزدیک، گام‌های بیشتری برای بین‌المللی کردن سیستم عامل هارمونی بردارد و به نوعی، انحصار سیستم عامل اندروید گوگل را بشکند. البته این پایان ماجرا نبوده و هوآوی خبرهایی مبنی بر همکاری با بیشتر از 120 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی و 20 تولیدکننده سخت افزار برای تولید محصولات مبتنی بر سیستم عامل هارمونی در سال آینده میلادی را ارائه کرده است.

شنبه 20 دی 1399

​​​​​​​مدیرعامل ایرانسل چهارشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۹، با انتشار تصویری از یک تست سرعت اینترنت‌همراه، از دستیابی ایرانسل به رکورد جدیدی از سرعت در شبکۀ 5G ایران خبر داد.

https://rozup.ir/view/3275032/5512553.jpg

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این تست سرعت، که در صفحۀ اینستاگرام دکتر بیژن عباسی‌آرند منتشر شده است، ایرانسل موفق شد سرعت دانلود بیش از ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه را ثبت کند. رکورد قبلی در این زمینه، سرعت‌ ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه بود که مرداد ماه ۱۳۹۹، در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، ثبت شد.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تنها اپراتوری است که توانسته است برای اولین بار، در روز اول مردادماه ۱۳۹۹، فناوری نسل پنجم تلفن‌همراه را در ایران راه‌اندازی کند و تاکنون سه سایت 5G خود را به بهره‌برداری رسانده است.

پیش از این، روز چهارشنبه، اول مرداد ماه ۱۳۹۹، نخستین سایت 5G ایران، توسط ایرانسل و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات تهران راه‌اندازی شده بود.

همچنین سه‌شنبه هفتم مرداد ماه ۱۳۹۹ نیز، با حضور و انجام تست سرعت توسط خبرنگاران، دومین سایت 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شده بود.

راه‌اندازی سومین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، در محل دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شد که برخلاف دو سایت داخل ساختمانِ (Indoor) قبلی، نخستین سایت خارج از ساختمان (Outdoor) نسل پنج ایرانسل است و امکان استفادۀ عموم مشترکان ایرانسل، به وسیلۀ گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از 5G و به علاوه، استفادۀ دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه از آخرین نسل فناوری تلفن‌همراه، در آزمایشگاه 5G این دانشگاه را فراهم می‌کند.

ایرانسل توسعۀ فناوری 5G را به‌عنوان سنگ بنای اقتصاد دیجیتال در دستورکار قرار داده و در ادامۀ برنامۀ توسعۀ آن، به زودی سایت‌های جدید نسل پنجم تلفن‌همراه را در نقاط دیگر تهران و شهرهای دیگر ایران راه‌اندازی می‌کند.

شنبه 20 دی 1399

https://rozup.ir/view/3275030/5510008.png

استانداردهای ساخت گوشی هوشمند هر سال در حال تغییر است. روزی داشتن گوشی هوشمند برای بسیاری آرزو بود اما حالا ضریب نفوذ گوشی هوشمند در ایران آن چنان رشد داشته که بیش از نیمی از ایرانیان گوشی هوشمند داشته و این روند در حال گسترش سریع است.

این امر باعث شده تعداد مشتریان گوشی هوشمند افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. درصد زیادی از این مشتریان که شاید اولین بار باشد که با یک گوشی هوشمند کار می‌کنند، محصولی می‌خواهند که بتواند تمامی کارایی یک گوشی هوشمند را ارائه کرده و در عین حال قیمت مناسبی نیز داشته باشد.  

هوآوی Y۷a محصولی است که خواسته این گروه از مشتریان گوشی هوشمند را برآورده می‌کند. یک محصول مقرون به صرفه که با وجود قیمت مناسب امکانات مناسبی را نیز ارائه داده و در اصطلاح ارزش خرید بالایی نیز دارد. 

شنبه 20 دی 1399

به دنبال استقبال گسترده کاربران از گجت‌های پوشیدنی آنر، این برند امسال از یک ساعت هیجان‌انگیز دیگر رونمایی کرد. محصولی که مانند محصولات پیشین آنر دارای شارژدهی بالا و البته جان‌سخت است.

https://rozup.ir/view/3275026/5509882.jpg

به گزارش اخبار تکنولوژی ، یکی از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، ساعت آنر مجیک واچ ۲ (HONOR Magic Watch ۲) است که انتخاب اصلی بسیاری از کاربران به شمار می‌رود. محبوبیت این ساعت باعث شد تا آنر ساعت هوشمند دیگری را با قابلیت‌های هیجان‌انگیز به بازار عرضه کند. آنر واچ جی اس پرو (HONOR Watch GS Pro) اولین مدل مقاوم آنر به حساب می‌آید و با هدف فعالیت‌های ورزشی خارج از خانه و به ویژه برای کوه‌نوردان طراحی شده است.

بدنه این ساعت از پلی کربنات تقویت‌شده ساخته شده، در حالی که حاشیه آن از جنس استیل ضدزنگ است. آنر واچ جی اس پرو همچنین ۱۴ استاندارد نظامی (MIL-STD-۸۱۰G) را با موفقیت گذرانده و به گفته این کمپانی می‌تواند در دمای منفی ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد به خوبی دوام آورد. همچنین توانایی قرار گرفتن در معرض رطوبت تا ۲۴۰ ساعت و در معرض پاشش نمک تا ۹۶ ساعت را دارد و از مقاومن خوبی دربرابر ضربات مختلف دارد.

بند ساعت بسته به مدل جنسی سیلیکونی یا پارچه‌ای دارد و به سادگی می‌توانید با دیگر نمونه‌های استاندارد تعویض کنید. بندهای ساعت هوشمند آنر واچ جی اس پرو استاندارد هستند. خوشبختانه بند موجود در جعبه محصول، جنسی با کیفیت و بادوام دارد.

آنر واچ جی اس پرو، یک باتری بزرگ‌تر از استاندارد ساعت‌های هوشمند با ظرفیت ۷۹۰ میلی‌آمپر ساعت دارد که آنر وعده داده تا با استفاده معمولی از ساعت، حدود ۲۵ روز همراه کاربر باشد. استفاده معمولی شامل هفته‌ای ۹۰ دقیقه ورزش در محیط آزاد، بازپخش موزیک یا تماس با اتصال به بلوتوث و همچنین روزانه دریافت ۵۰ نوتیفیکیشن می‌شود.

ساعت هوشمند آنر همچنین امکان ردیابی حدود ۱۸ فعالیت ورزشی حرفه‌ای و نیز ۸۵ فعالیت شخصی‌سازی شده دیگر را دارد. برخی از این فعالیت‌های ورزشی شامل شنا، انواع اسکی، دو، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، یوگا، کراس‌فیت، تکواندو، کاراته، پارکور و والیبال ساحلی هستند. یکی از ویژگی‌های جالب ساعت، «GPS Route Back» است که زمانی به کار می‌آید که در طبیعت گم شده‌اید و می‌خواهید با کمک مسیر ثبت شده با جی‌پی‌اس ساعت، به نقطه شروع مسیر خود بروید.

آنر واچ جی اس پرو همچنین به میکروفن و اسپیکر داخلی مجهز شده تا بتوانید از آن مشابه هندزفری استفاده کنید و مکالمه دو طرفه داشته باشید. از ویژگی‌های دیگر، امکان اتصال هندزفری بلوتوث به ساعت است تا به سادگی، موزیک‌های مورد علاقه خود (تا حدود ۵۰۰ آهنگ) را روی ساعت بریزید و بی نیاز از گوشی و تنها با ساعت و یک هدفون بلوتوث به پیاده‌روی بروید.

این محصول در سه رنگ مشکی، سفید و آبی به بازار عرضه شده است. نظر شما در خصوص این گجت دوست داشتنی چیست؟

جمعه 30 آبان 1399

موتور جستجو

چگونه می توانیم از قرار گرفتن سایتمان در لیست سیاه موتورهای جستجو جلوگیری کنیم؟

اگر متوجه شده اید که هرکاری میکنیدنمی توانید سایت خودتان را در موتورهای جستجو ثبت کنید، این مطلب را حتما بخوانید.

جمعه 14 شهریور 1399

http://bayanbox.ir/view/4479844233701330870/seo-smal.jpg

برای دسترسی به بسیاری از قابلیت های سایت های وردپرسی حتما نیاز به استخدام فریلنسر طراحی سایت وردپرس ندارید چرا که با استفاده از افزونه وردپرسی می توانید هر قابلیتی را که بخواهید به راحتی به سایتتان بیافزایید.

همانطور که می دانید استفاده از پلاگین یا افزونه وردپرسی سبب افزایش قابلیت های سایت می شود. اما هیمن ابتدای مطلب بگوییم که استفاده بی مورد و بیش ازاندازه باعث کندی سایت و ایجاد مشکلاتی خواهد شد پس بهتر است تا تنها از افزونه های مفید استفاده کنید.

در ادامه چند افزونه کاربردی وردپرس را معرفی میکنیم که به راحتی میتوانید از بخش پلاگین ها دانلود و فعال کنید.

شنبه 01 شهریور 1399

https://rozup.ir/view/3188637/Google%20Autocomplete2.png

Google Autocomplete چیست و چگونه کار می کند ! این سوالیست که احتمالا به دنبال پاسخ آن هستید و برای همین وارد این صفحه از سایت ما شده اید. Google Autocomplete همان سیستمی است که ادامه ی عبارات و جمله های شما را پیش بینی می کند. مسلما با این مورد روبرو شده اید که وقتی در حال نوشتن عبارت مورد نظرتان در بخش جستجوی گوگل هستید، گوگل به طور هوشمند خودش ادامه ی جمله شما را پیش بینی می کند! این دقیقا کاریست که سیستم Google Autocomplete انجام

پنجشنبه 23 مرداد 1399

خدمات جدید گوگل

نحوه برخورد مناسب با میراث دیجیتال افراد پس از فوت آنها شرکت گوگل را بر آن داشت تا با ارائه خدمات جدیدی برای کاربران خود این امکان را فراهم آورده که سرنوشت ایمیل،عکس‌ها و مطالب بلاگ خود را «پس از مرگ» در دست بگیرند.

به گزارش مجله کافه زیرو به نقل از روزنامه گاردین، این سرویس جدید که «مدیریت حساب کاربری غیرفعال» نام گرفته، به کاربران اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند در صورتی که به مدت سه، شش، ۹ یا ۱۲ ماه وارد حساب‌شان نشوند، کُل اطلاعات‌شان پاک شود یا اینکه، به تشخیص خودشان، داده‌های اطلاعاتی به صورت کامل یا گزینشی (باز هم با نظر خود کاربر) برای شخصی به انتخاب وی ارسال شود.

این طرح گوگل در حالی مطرح شده که نگرانی‌ خانواده‌ها بابت بروز مشکلاتی که پس از مرگ ناگهانی عزیزان خود بروز می‌کند افزایش یافته است. اعضای خانواده کاربر درگذشته معمولا می‌کوشند به مطالب شخص متوفی بر روی سایت‌هایی مانند فیس بوک دسترسی پیدا کنند یا اینکه آنها را حذف و برای همیشه از دسترس خارج کنند. در همین زمینه یک لایحه پر سر و صدا در اتحادیه اروپا مطرح شده که «حق فراموش شدن» نام گرفته است و این نهاد در نظر دارد برای اطلاعات دیجیتال آن را به اجرا در آورد.

یکی از جاهایی که پیش از این خدماتی در زمینه نحوه برخورد با «مرگ دیجیتال» ارائه داده، سایت «Entrustet» است. سایت فوق به کاربران این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرند بعد از مرگ‌شان، اقوام و دوستان چه پیامی را درباره آنها ببینند و به کدام اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند.

در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی همه گیر شده و به پنجره‌ای مهم به درون زندگی شخص و دوستانش تغییر ماهیت داده، به تازگی مواردی را شاهد بوده‌ایم که نشان می‌دهد تلاش اقوام شخص متوفی برای دسترسی به اطلاعات وی بر روی اینترنت پیچیدگی‌های خاصی پیدا کرده است: به تازگی خانواده یک سرباز که جان خود را از دست داده بود، در تلاش برای دسترسی به حساب وی بر روی سایت یاهو با جواب رد این سایت مواجه شدند. بعضی از خانواده‌های دیگر برای دسترسی به حساب کاربری فیس بوک درگذشتگان خود نیاز به دریافت حکم دادگاه پیدا کرده‌اند.

یک سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرده که این مجموعه هم اینک خدمات «حساب کاربری یادبود» را ارائه می‌دهد که در آن صفحه شخص فوت شده حفظ می‌شود اما برای تبلیغ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سخنگوی فیس بوک همچنین می‌افزاید: «اعضای نزدیک خانواده شخص متوفی می‌توانند حساب کاربری وی را به طور کامل ببندند – اما ممکن است نیاز باشد که علاوه بر اثبات فوت شخص درگذشته، رابطه خانوادگی خود با این فرد را نیز ثابت کنند.»

در گوگل، چنین سرویسی تنها در صورتی قابل استفاده است که توسط شخص کاربر فعال شده باشد. در غیر این صورت، اعضای خانواده فرد درگذشته که درخواست دسترسی به ایمیل، ویدئوها یا دیگر حساب های زیرمجموعه گوگل را دارند، می توانند در برابر ارائه حکم دادگاه به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

سامانه گوگل برای فعال سازی خدمت جدیدش در گام نخست پیامکی به یک تلفن همراه که در حساب کاربری ثبت شده، ارسال می‌کند و پیامی دیگر به یک ایمیل که توسط صاحب اصلی حساب کاربری معین شده باشد. اگر کاربر وارد حساب شود این خدمت فعال شده و اقدام دیگری لازم نخواهد بود.

از مجموع گزینه‌هایی که گوگل در برابر شما قرار می‌دهد، می‌توانید انتخاب کنید که (پس از سه، شش، ۹ یا ۱۲ ماه) داده‌های مربوط به شما حذف شوند یا اینکه قسمتی منتخب یا کُل آن، از سایت‌های زیر مجموعه گوگل به تماس‌های مورد اعتمادتان ارسال شود. اطلاعاتی از قبیل صفحاتی که در گوگل پلاس افزوده‌اید، فهرست تماس‌، فایل‌های ذخیره شده در گوگل درایو، حساب جی میل، آلبوم‌های عکس در پیکاسا، اطلاعات در گوگل وویس و داده‌های مربوط به شما در سایت یوتیوب.

آندریاس توورک از گوگل می‌گوید: «امیدواریم ارائه این قابلیت جدید به شما کمک کند که میراث دیجیتال خود را به هر ترتیبی که حافظ حریم شخصی و امنیت‌تان است، کنترل کنید و بدین ترتیب زمانی که دیگر اینجا نیستید زندگی را برای عزیزان‌تان آسان تر کنید.»

هنوز مشخص نیست که «حق فراموش شدن» آن طور که در اتحادیه اروپا مطرح شده، عطف به گذشته خواهد شد یا خیر. آنچه معلوم است در حال حاضر طرح پیشنهادی یاد شده تنها «حذف اطلاعات مربوط به زندگان» را در بر می‌گیرد.

پنجشنبه 23 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3184715/772609_147.png

شبکه‌های اجتماعی مجازی دنیای ما را دستخوش تغییر کرده‌اند. بسیاری از مردم سراسر دنیا روز خود را با سرکشی به حساب کاربری خود در این سایت ها آغاز می‌کنند و کار به جایی رسیده که بعضی از کاربران از «اعتیاد» خود به آنها صحبت می‌کنند.

اما سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس و اینستاگرام همانقدر که جذاب هستند، ترسناک هم می‌توانند باشند، چرا که خلافکاران سایبری با استفاده از همین شبکه‌های دوست داشتنی می‌توانند قربانیان خود را از میان میلیون‌ها کاربر انتخاب کنند.

خوشبختانه با صرف تنها پنج دقیقه و ایجاد تغییراتی جزئی در تنظیمات امنیتی حساب کاربری خود می‌توانید احتمال موفقیت دستبردهای اطلاعاتی را به میزان زیادی کاهش دهید و از ساعت‌ها شرمساری اجتماعی و تلاش پیگیر برای بازیافت هویت به سرقت رفته‌تان جلوگیری کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید روش‌های ارتقای امنیت در «گوگل پلاس» است که در مجله «پی سی وُرلد» منتشر شده است. نوشتار حاضر دومین بخش از مجموعه‌ای چهار قسمتی است که به ترتیب به روش‌های بهبود امنیت در فیس‌بوک،گوگل پلاس، توئیتر، و اینستاگرام خواهد پرداخت.

پنجشنبه 23 مرداد 1399

براساس نتایج یک تحقیقات جدید، استفاده از گوگل برای یافتن اطلاعات به بخش ثابتی از زندگی بسیاری از افراد بدل شده است و به کارگیری این وب سایت جستجوگر به مرور مغز ما را تغییر می دهد.
به عبارت دیگر گوگل و وب سایت های دیگری نظیر آن، روشی که مغز ما اطلاعات را به حافظه می سپارد تغییر داده است.
این تحقیقات توسط گروهی به سرپرستی « بتسی اسپارو» متخصص روانشناسی در دانشگاه «کلمبیا» آمریکا انجام شده است. نتیجه این تحقیقات به طور خلاصه این است که تحت تاثیر استفاده مکرر از ابزارهایی نظیر گوگل، مغزما آن بخش از اطلاعاتی را که می دانیم در وب سایت ها قابل دسترسی است دیگر به خاطر نمی سپارد.
نتایج این تحقیقات که روز جمعه در مجله « ساینس» (علوم) منتشر شد، برخلاف برخی دیگر از بررسی های قبلی مدعی نیست که استفاده از وب سایت هایی نظیر گوگل، ذهن ما را کند و یا ما را کودن می کند. مسئولان این تحقیقات معتقدند هنوز هم افراد قادرند اطلاعات فراوانی را به حافظه خود بسپارند به خصوص آن نوع اطلاعاتی که در وب سایت ها قابل دسترسی نیستند.
«بتسی اسپارو» می گوید:« ما به یک موجود بی فکر و یا تهی مغز بدل نشده ایم که قادر نیست از حافظه خود استفاده کند. نکته در این است که مغز ما به مرور عادت کرده و دریافته است که برای پیدا کردن اطلاعات به کجا مراجعه کند و این خارق العاده است.»
در این تحقیقات تاکید می شود که استفاده از وب سایت های جستجوگر نشان می دهد که مغز انسان خود را با شرایط و ابزارهای جدید انطباق داده و به جای تلاش برای سپردن همه اطلاعات به حافظه، راهها و ابزارهای جدید برای یافتن اطلاعات را فرا می گیرد.
«بتسی اسپارو» و همکاران وی چهار آزمایش متفاوت را برای سنجش این موضوع انجام دادند.
در اولین آزمایش مربوط به سنجش حافظه، از شرکت کنندگان در آزمایش خواسته شد که مطالبی را در یک کامپیوتر تایپ کنند. نیمی از این افراد فکر می کردند که این اطلاعات در کامپیوتر محفوظ خواهد ماند و نیمی دیگری فکر می کردند مطالبی که تایپ می کنند بعدا پاک خواهد شد.
قاعدتا نیمه ای که فکر می کرد این مطالب پاک خواهند شد سعی کردند که این مطالب را به خاطر بسپارند. در صورتی که آن عده که فکر می کردند بعدا خواهند توانست به این مطالب ذخیره شده مراجعه کنند برای به خاطر سپردن آن هیچ تلاشی نکردند.
هدف آزمایش دوم این بود که مشخص کند آیا دسترسی به کامیپوتر و اینترنت روی مطالبی که ما به خاطر می سپاریم تاثیر می گذارد یا نه؟
به عنوان مثال اگر از ما سئوال شود چند کشور را می شناسید که پرچم آنها فقط یک رنگ دارد، اولین چیزی که به ذهن افراد می آید آیا رنگ پرچم هاست و یا اینکه چگونه و کجا روی کامپیوتر می توانند این اطلاعات را پیدا کنند؟
در بخش دیگری از این آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد که نه تنها متن تایپ شده در کامپیوتر بلکه پرونده ای که این متن در آن ذخیره شده بود را به خاطر بیاورند. پاسخ به این سئوال موجب تعجب پژوهشگران شد چون شرکت کنندگان محل ذخیره کردن این پرونده را بهتر از خود متن به یاد داشتند.
«بتسی اسپارو» متخصص روانشناسی در دانشگاه کلمبیا و مسئول این تحقیقات می گوید:« مغز ما درست مثل حالتی که برای اطلاعات به حافظه دوستان، همسر و یا همکار اتکا می کند، یاد گرفته که به اطلاعات ذخیره شده دراینترنت نیز اتکا کند. اکنون روش اصلی فراگیری اطلاعات و دانش برای ما نه به خاطر سپردن اطلاعات بلکه دانستن این نکته است که کجا می توان آن را پیدا کرد.»
خانم اسپارو می گوید دامنه و جزییات تاثیر اینترنت روی حافظه انسان هنوز بسیار ناشناخته است ولی در پایان این تحقیقات وی به این نتیجه رسیده که اکنون اینترنت برای بسیاری از افراد مثل یک حافظه خارجی یا یدکی عمل می کند. حافظه انسان خود را با ابزارهای جدید ارتباطات انطباق می دهد.

پنجشنبه 23 مرداد 1399

شرکت ژاپنی KDDI یکی از فعالان مخابراتی در جهان به شمار می‌رود که اخیرا تکنولوژی 5 جی را در یک قطار در حال حرکت با سرعت 100 کیلومتر
بر ساعت با موفقیت آزمایش کرده هست؛ در این آزمایش تبادل سیگنال بین ماهواره با گیرنده در زمین (Downlink) و بین فرستنده با ماهواره (Uplink) با موفقیت انجام شد و طبق ادعای سامسونگ و KDDI، بیشینه‌ی سرعت دیتا ۱.۷ گیگابیت بر ثانیه در این آزمایش ثبت شده هست.

https://rozup.ir/view/3184711/5G.jpg

تجهیزات مختلفی برای عملیاتی ساختن راه‌ حل پیوسته‌ی‌ سامسونگ در ارائه‌ی شبکه‌ی نسل پنجم مورد استفاده قرار گرفته هست؛ این راه‌ حل هنوز به‌صورت تجاری مطرح نشده و نمونه‌ی پیش از تجاری‌سازی محسوب می‌شود.

روتر ۵G، یک رادیوی ۵G، شبکه‌ی دسترسی رادیوی مجازی و هسته، مواردی هستند که برای پیاده‌سازی این راه‌ حل استفاده شده هست. در تست انجام‌شده برخی از ویژگی‌های مورد انتظار از ارتباط نسل پنجم مانند تأخیر کم (به این معنی که شبکه با تأخیر بسیار اندک به فرامین پاسخ می‌دهد)، Throughput (میزان داده‌ی انتقال داده‌شده در شبکه) و دیگر ویژگی‌های کلیدی با موفقیت آزمایش شد.

در کنار انتقال اطلاعات بین ماهواره و گیرنده، با شبکه‌ی ۵ جی ویدئوهای ۸K توسط تجهیزات موجود در قطار دانلود و ویدئوی‌های ۴K گرفته‌شده با دوربین روی قطار نیز با موفقیت آپلود شد. یانگ‌کی کیم، رئیس بخش کسب‌وکارهای شبکه‌ی سامسونگ، معتقد هست:

    ارتباطات نسل پنجم قادر به تغییر دورنمای کاربران در زندگی روزمره هست. موفقیت امروز ما نتیجه‌ی تحقیقات مشترک با KDDI هست. ما به تحقیقات و تلاش خود برای دستیابی به شبکه‌های نسل بعدی و موارد استفاده از آن ادامه خواهیم داد.

یوشیاکی اوکیدا از KDDI معتقد هست که تا سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه‌ی سرویس‌های نسل پنجم توسط این شرکت خواهیم بود. این آزمایش در شهری نزدیک به توکیو، پایتخت ژاپن و در روزهای ۱۷ تا ۱۹ اکتبر امسال انجام شده هست.

نظر شما درباره وجود اینترنت در سامانه های حمل و نقل مانند قطار ها چیست ؟ نظرات و پیشنهادات خود را با اینفو درمیان بگذارید .

سه شنبه 21 مرداد 1399

آزمایش HIV (بیماری ایدز) به کمک یک دستگاه USB امکان‌پذیر شد؛ ارزان، سریع و در دسترس عموم

آزمایش HIV یا همان بیماری ایدز از آن دسته آزمایش‌هایی است که به تجهیزات پیشرفته و البته گران‌قیمت نیاز است. اما در انگلیس، دانشمندان موفق به ساخت یک دستگاه USB شده اند که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و با دقت هرچه تمام‌تر وجود ویروس HIV موجود در خون بیماران را اندازه‌گیری کند.

https://rozup.ir/view/3183735/hiv-test-usb-1.jpg

سه شنبه 21 مرداد 1399

اولین پانکراس مصنوعی جهان به زودی در اختیار بیماران مبتلا به دیابت نوع اول قرار خواهد گرفت.

خبر مهمی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع اول داریم؛ بر اساس اطلاعاتی که بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان (Juvenile Diabetes Research Foundation) و شرکت Medtronic منتشر کرده‌اند، این کمپانی ایرلندی موفق به دریافت تأییدیه تولید اولین پانکراس مصنوعی دنیا از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شده است. در واقع MiniMed 670G از سیستمی هیبریدی و حلقه بسته برای نظارت بر میزان تزریق قند خون بهره برده و می‌تواند آینده بیماران مبتلا به دیابت نوع اول را دگرگون سازد.

https://rozup.ir/view/3183737/medtronic-minimed.jpg

شنبه 18 مرداد 1399

گروهی از فیزیکدانان چینی موفق شدند با استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی، گروهی از فوتون ها را به فاصله ۹۷ کیلومتر تله‌پورت کنند. این خبر خوبی برای فیزیکدانان و البته دوستداران ایده‌های علمی-تخیلی است.



https://rozup.ir/view/3182030/Teleportion.jpg

 به گزارش مجله کافه زیرو شاید تله‌پورتیشن (انتقال اجسام مادی در مکان) مفهومی تخیلی به نظر برسد، اما واقعا تخیلی و یا حتی کار جدیدی نیست. دو سال قبل فیزیک‌دانان چینی رکورد آن زمان تله‌پورتیشن کوانتومی را با انتقال فوتون‌ها در یک فاصله ۱۵ کیلومتری شکستند. اکنون، همان گروه در تلاش جدید خود موفق شده‌اند که آن رکورد را نیز به طور کامل محو کنند و فوتون‌ها را در یک فاصله ۹۷ کیلومتری تله‌پورت کنند.تله پورتیشن هنوز برای انسان یا هر موجود بزرگ دیگری عملی نیست، با این وجود در مقیاس کوانتومی و در فواصل طولانی عمل می‌کند. فیزیکدانان دانشگاه علم و صنعت چین در شانگهای، مجددا از مزیت درهم‌تنیدگی کوانتومی استفاده کردند تا جسمی را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت دهند، بدون اینکه حتی جسم را ذره‌ای در فضا جابه‌جا کنند. این ایده شامل تله‌پورتیشن یک جسم فیزیکی نیست، بلکه تله‌پورتیشن اطلاعاتی است که آن جسم را توصیف می‌کند. این اطلاعات را سپس می‌توان به یک جسم مشابه در مکانی جدید اعمال کرد، و باعث شد تا جسم هویت جدید کاملا را به خود بگیرد.

  برای انجام این کار، فیزیکدانان چینی از یک لیزر ۱٫۳ واتی و یک نوع اپتیک پیشرفته برای پرتوافکنی و بازیابی فوتون‌ها در نقطه نهایی استفاده کردند. به نظر می‌رسد که زمانی‌که پرتو در فضا پخش می‌شود، این روش اطلاعات فوتون‌ها را حفظ می‌کند. با استفاده از تله‌پورتیشن به این روش می‌توان اطلاعات را با سرعتی باورنکردنی (تقریبا آنی) به ماهواره‌ها انتقال داد

شنبه 18 مرداد 1399

به گزارش مجله کافه زیرو یک گروه بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی محققان سوئدی وجود عنصر ناشناخته‌ای با عدد اتمی 115 را تایید کردند. در ماه آگوست سال گذشته عنصر فوق سنگین “اونانپنتیوم” واقع در جایگاه ۱۱۵ جدول تناوبی، تایید شد.این عنصر دارای قابلیت پرتوزایی و عمر آن کمتر از یک ثانیه است و سپس به اتم های سبک تر تجزیه می شود.

https://rozup.ir/view/3182028/element115_ftr.jpg

این عنصر با عدد اتمی ۱۱۵ یکی از سنگین ترین عناصر شیمیایی هست که تا به حال کشف شده ، قرار شده سه عنصر دیگر هم به جدول تناوبی اضافه شوند. این سه عنصر شماره های ۱۱۰، ۱۱۱ و ۱۱۲  هستند که به ترتیب دارمشتادتیوم، رونتگنیوم, کپرنیسیوم نامیده شده اند.

حالا این تغییرات را معلمهای شیمی باید فرا بگیرند زیرا عناصر جدیدی به جدول تناوبی اضافه می شوند.محققان دانشگاه لوند در سوئد، شواهد جدیدی برای تایید وجود عنصر فوق سنگین با عدد اتمی ۱۱۵ یافته اند. عدد اتمی نشان دهنده تعداد پروتونها در هسته اتم است. محققان روس در سال ۲۰۰۴ این عنصر را برای اولین بار کشف کرده بودند اما این آزمایش اثباتی برای وجود این عنصر هست. این نوع عناصر در طبیعت وجود ندارند و در آزمایشگاه ساخته می شوند و البته پایداری بالایی هم ندارند. در وب سایت این تحقیق اعلام شده است که کاربرد عملی این عنصر تقریبا غیرممکن است. ولی مطالعه آن، ممکن است  دانش بیشتری از ابتدای خلقت را آشکار کند. دانشمندان سوئدی در مرکز تحقیقات یونهای سنگین هلمهولتز در آلمان موفق به این کشف شدند.

این عنصر رادیواکتیو هنوز به صورت رسمی نامگذاری نشده و فعلا به صورت “اونانپنتیوم” (یک-یک- پنج) – ترکیبی از لغات لاتین و یونانی- نامیده می شود. این عنصر بی ثبات هست و کمتر از یک ثانیه طول می کشد که به اتمهای سبک تر تجزیه شود. برای ساختن اونانپنتیوم، در محیط آزمایشگاهی، محققان یک پرتو خیلی سریع از کلسیم -که دارای ۲۰ پروتون می باشد -را به یک لایه فیلم از امرسیوم -که دارای ۹۵ پروتون هست- برخورد می دهند. وقتی که هسته اتمهای عناصر بهم خوردند، تعداد کمی از آنها درهم آمیخته می شوند و اتمهایی با طول عمر بسیار کم تولید می کنند که ۱۱۵ پروتون دارند.

https://rozup.ir/view/3182029/science_elements_periodic_table.jpg

جدول تناوبی یزرگ با توضیحات

دیرک رودولف محقق و پروفسور فیزیک اتمی دانشگاه لوند گفته که در طول این آزمایش سه هفته ای ۳۰ عدد از آنها را مشاهده کرده اند. بیشترین عدد اتمی از عنصری که در طبیعت وجود دارد مربوط می شود به اورانیوم که ۹۲ پروتون در هسته اش دارد، هرچند که مقادیری از پلوتونیوم و نپتونیوم هم به صورت طبیعی مشاهده شده است.

برای مشاهده این اتمهای فوق سنگین، دانشمندان باید از آشکارسازهایی مخصوص شبیه به امواج اشعه ایکس استفاده کنند که فرم پاشندگی آنها را مشخص کند. تمام عناصر با تعداد پروتون بالا به صورت مصنوعی در فرایندهای هسته ای ساخته شده اند.  دانشمندان امیدوارند که روزی بتوانند عنصری با طول عمر بالاتر در آزمایشگاه بسازند حالا نظر تیمی از کمیته جهانی شیمی محض و کاربری (آیوپاک) و کمیته جهانی فیزیک محض و کاربردی  است که در ماههای آینده بررسی کند که عنصر ۱۱۵ شایسته چه نامی هست. آزمایشهای باید انجام شود تا به طور رسمی این عنصر دارای نام  شود.

مراجع:

  1. IBTtimes, Treye Green on August 27 2013
  2. Edition.cnn.com Ben Brumfield, CNN on August 29, 2013
  3. http://www.nuclear.lu.se/. On 2013-08-28
شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182027/40441842_33144103fedce.jpg

«دیمیتری ایتسکوف»، کارآفرین روسی، که رهبری یک پروژه تحقیقاتی پیشرفته، موسوم به «آواتار»،  را برعهده دارد می گوید: « تا ده سال دیگر می توان ذهن انسان را به روبات انتقال داد و بدین ترتیب رؤیای همیشگی «زندگی جاودان» بشر را جامه عمل پوشاند

به گزارش مجله کافه زیرو از نوشته روزنامه انگلیسی «دِیلی مِیل»، ایتسکوف ادعا می کند که ۳۰ دانشمند را برای رسیدن به این هدف استخدام کرده و در حال حاضر نیز به دنبال دانشمندان دیگری است که به پیشبرد پروژه کمک کنند. وی می گوید: «این پروژه به سوی تجسم بخشیدن به جاودانگی بشر حرکت می کند.»

برنامه مد نظر دیمیتری ایتسکوف «پیوند» هوشیاری انسان به پیکر روبات در ده سال آینده است. او امیدوار است در مرحله بعد موفق شود ذهن را بدون استفاده از جراحی بارگذاری (آپلود) کند، و اشخاص بتوانند درون روبات به زندگی خود ادامه دهند در حالی که بدن شان مانند غلافی خالی که می توان آن را به دور انداخت، بی استفاده خواهد شد: «پس از انتقال ذهن شخص به قالب جدید «آواتار»، وی خواهد توانست همچنان به عنوان بخشی از جامعه به زندگی خود ادامه دهد، مردم دوست ندارند بمیرند.»

نام این پروژه از یک فیلم سینمایی ساخته شده توسط «جیمز کامرون» گرفته شده، که در زمانی در آینده اتفاق می افتد، جایی که سربازان با استفاده از کنترل ذهن در بدن موجودات دورگه «انسان – موجود فضایی» نفوذ می کنند و علیه ساکنان جهانی دوردست می جنگند.

ایتسکوف در جریان کنفرانس «آینده جهان در سال ۲۰۴۵»، می گوید: «تلاش بعدی دنیای علم ساخت بدنی جدید برای انسان خواهد بود،» وی درباره شیوه عملکرد بدن انسان در آینده توضیح می دهد: «یک رابط مغز به ماشین برای کنترل بدن و یک سیستم حفظ حیات مغز برای اینکه مغز انسان در خارج از بدن اولیه زنده بماند از اجزای پیکرهای ساخت دست بشر در دنیای آینده خواهند بود.»

ایتسکوف پیش بینی می کند که در مرحله اول، بدن های ساخته شده در اختیار «افراد دارای نقص عضو و اشخاص در حال مرگ» قرار خواهد گرفت.

مدیر روسی پروژه «آواتار» می افزاید: «فاز سوم ساخت مغز مصنوعی انسان است، محیطی رایانه ای که می توان ذهن بشر را در آن بارگذاری کرد.»

ایتسکوف می گوید تمایل دارد با آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، «دارپا»[DARPA]، در ارتش ایالات متحده همکاری کند. «دارپا» هم اکنون در حال پژوهش بر روی پروژه ای است که در آن نیروها با استفاده از ذهن خود روبات های انسان نما را از فاصله دور در جبهه جنگ هدایت نمایند.

بخش پژوهشی فن آوری های پیشرفته «پنتاگون»، بودجه ای هفت میلیون دلاری برای انجام این پروژه دریافت کرده و مانند پروژه تحت رهبری دیمیتری ایتسکوف روسی، آمریکایی ها نیز نام «آواتار» را برای پروژه خود برگزیده اند.

در متن رسمی بودجه سال ۲۰۱۳ «دارپا» آمده است: «برنامه آواتار رابط ها و الگوریتم هایی را طراحی و ارائه خواهد داد که به سربازان این امکان را می دهد که به شیوه مؤثر با یک ماشین دوپا و نیمه خودمختار ارتباط برقرار کنند.

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182025/01435326321196761811.jpg

نقش و نگار اختاپوس روی یک کوزه سفالی دوران قبل از تمدن

به تازگی نتایج یک پژوهش علمی نشان می دهد که اختاپوس ها ممکن است موجودات فضایی باشند! طی این پژوهش، ژنوم های موجود در DNAA اختاپوس ها به دقت مورد بررسی قرار گرفته اند و نتیجه ی حاصل از این بررسی نشان از ترکیب بسیار پیچیده ی ساختار این ژنوم ها دارد.

به گزارش مجله کافه زیرو ،یکی از جنبه های مهم این پیچیدگی به ساختار پروتئینی این ژن ها مربوط می شود که از معماری بسیار عجیبی بهره می برد. در واقع در ترکیبات مربوط به دی ان ای این جانور آبزی، بیش از ۳۳ هزار ژن پروتئینی یافت شده که این تعداد بسیار بیشتار از ژن های پروتئینی موجود در ساختار ژنتیکی دی ان ای انسان ها به نظر می رسد. در این میان یکی از پژوهش گران ارشد دانشگاه شیکاگو یعنی دکتر کلیفتون رگزدیل معتقد است که اختاپوس ها نه تنها هیچ شباهتی به انسان ها ندارند بلکه ساختار ترکیبی بدن آن ها به هیچ یک از دیگر جانوران روی زمین و حتی نرم تنان نیز شبیه نیست. در این میان جانور شناس بریتانیایی یعنی آقای مارتین ولز حتی پا را فراتر از این نهاده و مدعی شده که نتایج این پژوهش مشترک به ما نشان می دهد که ما اکنون در حال بررسی ساختار ژنتیکی نخستین موجود فضایی هستیم! در واقع بررسی ساختار شیمیایی ژنوم اختاپوس ها نشان از ۲٫۷ میلیارد بنیان دو گانه ی مشابه دارند که به صورت زنجیره ای متوالی مدام تکرار می شوند. همچنین بر اساس پژوهش های پیش تر انجام شده بر روی گونه ی اختاپوس ها، این موجودات هشت پا بیش از ۲۷۰ میلیون سال است که بر روی کره ی زمین سکونت دارند و این در حالی است که پژوهش های مبتنی بر نظریه ی فرگشت نشان از این دارند که ما انسان ها در آن زمان موجوداتی آبزی و شبیه به ماهی بودیم! حتی ویژگی هایی نظیر ساختار دوربین مانند چشم این جانور که قابلیت متقارن کردن نور را دارد، در کنار ویژگی های دیگری نظیر وجود پاهای چسبنده، سرعت بسیار زیاد در هنگام حرکت و زدن استارت های جمبو جت مانند برای حمله، توانایی جایگزین کردن عضو قطع شده (که البته در موجوداتی مانند مارمولک و ستاره ی دریایی نیز مشاهده می شود)، قابلیت استتار بالا از طریق تغییر رنگ بدن، توانایی حل مشکلات و سازگاری با محیط،و همچنین وجود سه قلب مجزا و مغزی بسیار بزرگ در بدن این جانور، همگی جزو خصوصیاتی محسوب می شوند که اختاپوس ها را از دیگر جانوران ساکن بر کره ی زمین متمایز می سازد.

https://rozup.ir/view/3182026/05385580249828096260.jpgاختاپوس

در واقع اختاپوس ها به علت داشتن این مغز بزرگ (که تقریباً تمام فضای سر این جانور را اشغال می کند) موجودات بسیار باهوشی محسوب می شوند و شخصاً چندی پیش طی تماشای یک مستند علمی با گونه ای از اختاپوس ها آشنا شدم که قادر به تقلید حرکات تمامی ماهی ها و سایر آبزیانی که با آن ها روبرو می شد بود! (و از حق نگذریم چه خوب و بی نقص حرکات آن ها را تقلید می کرد!)

 آیا چیز هایی که در برابر خود می بینیم واقعاً همان هایی هستند که می بینیم؟ آیا هیچ با خود فکر کرده ایم که ممکن است موجوداتی که روزانه آن ها را در برابر خود می بینیم (مثلاً پشه، مگس یا سوسک) در حقیقت نه حیواناتی زمینی که موجوداتی فضایی باشند؟!

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182024/article-0-1BEAE8.jpg

استیون هاوکینگ  از امکان ابدی شدن حیات با نگهداری از مغز در خارج از بدن انسان سخن گفته است. این فیزیکدان بریتانیایی پیش بینی کرده است که در آینده این امکان وجود خواهد داشت که بتوان یک ذهن قدرتمند را روی یک کامپیوتر حفظ و نگهداری کرد، اما این فناوری درحال حاضر وجود ندارد. فیزیکدان بریتانیایی از امکان ابدی شدن حیات با نگهداری از مغز در خارج از بدن انسان سخن گفته است.

به گزارش مجله کافه زیرو ، این کیهان شناس ۷۱ ساله اظهار داشت که مغز شبیه یک برنامه کامپیوتری کار می کند به این معنا که از نظر تئوری می تواند بدون بدن به کار خود ادامه دهد. هاوکینگ این اظهارات را در جشنواره فیلم کمبریچ پس از اولین نمایش فیلمی که از زندگی وی با روایت خودش تهیه شده بود، مطرح کرد.

وی در پاسخ به پرسشی که درباره حیات آگاهی یک فرد پس از مرگش مطرح شده بود، گفت: فکر می کنم مغز مثل یک برنامه در ذهن است که شبیه کامپیوتر عمل می کند، پس از نظر تئوری این امکان وجود دارد که این مغز را روی یک کامپیوتر کپی کنیم و یک نوع حیات پس از مرگ فراهم کنیم. وی افزود: این تئوری درحال حاضر فراتر از تواناییهای ما است. این فیلم روایتگر داستان زندگی هاوکینگ از دوران کودکی وی در آکسفورد تا منزل کنونیش در کمببریج است که با یک گروه از مراقبین و پرستاران خود زندگی می کند.

فیلم به چگونگی تشیخص بیماری وی در ۲۱ سالگی اشاره کرده و یادآور شده که در آن زمان به هاوکینگ گفته شد که تنها سه سال دیگر زنده می ماند اما درست پس از این تشخیص وی به یکی از مشهورترین دانشمندان معاصر تبدیل شد. وی در رابطه با شرایط خود گفت که این شرایط نیم قرن است که وی را درگیر کرده است، حفظ یک ذهن فعال کلید بقا و زنده ماندن من بوده است همانطور که حفظ روحیه شوخ طبعی به من در این رابطه کمک کرده است. پیش از نمایش فیلم کیپ تورن فیزیکدان آمریکایی و دوست نزدیک هاوکینگ گفت که اعتقاد دارد معلولیت وی موجب شده علم را طوری مدنظر داشته باشد که ممکن است در غیر این صورت بدان توجهی نمی کرد. وی سرسخت ترین مردی است که می شناسم و سرسختی عامل انگیزه دادن به وی شده است.

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182023/71491129_brainpnas.jpg

مغز زنان برای انجام چند مسؤولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسؤولیت منفرد پیچیده سیم‌کشی شده است، چه این مسؤولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.

در این تصاویر شبکه و اتصالات مغزی را  در نیمکره غربی مغز مردان (تصاویر بالا) و ارتباط بین نیمکره مغز زنان (تصاویر پایین) مشاهده می کنید. اتصالات داخل نیمکره به رنگ آبی نشان داده شده است، و ارتباط بین نیمکره ها به رنگ نارنجی نشان داده شده است. (PNAS)

به گزارش ایسنا، اسکن‌های جدید تفاوت واقعی در ساختاربندی مغز زنان و مردان برای انجام مسؤولیت‌های چندگانه و منفرد را به نمایش می‌گذارند. دانشمندان دریافتند مغز زنان برای انجام چند مسؤولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسؤولیت منفرد پیچیده سیم‌کشی شده است، چه این مسؤولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.

محققان از مغز ۹۴۹ زن و مرد جوان در بزرگ‌ترین تحقیق از این دست اسکن گرفتند و با استفاده از تصویربرداری ام آر آی انتشار های‌تک، از ارتباطات موجود بین بخش‌های مختلف مغز آن‌ها نقشه‌برداری کردند. آنها دریافتند زنان دارای اتصالات بسیار بهتری بین سمت راست و چپ مغزشان هستند، در حالی که مردان فعالیت شدیدتری را در درون بخش‌های منفرد مغز و به ویژه مخچه بروز می‌دهند. این بخش مهارت‌های حرکتی آن‌ها را کنترل می‌کند.

مردان همچنین دارای اتصالات بهتری بین بخش عقب و جلویی مغزشان هستند که این امر توانایی‌ بهتری به آن‌ها در درک سریع اطلاعات و استفاده فوری از آن برای عملی‌کردن چندین مسؤولیت را می‌دهد. این بدین معناست که آن‌ها در انجام اعمالی مانند یادگرفتن، شناکردن و همچنین پارک‌کردن خودرو بهتر عمل می‌کنند. از سوی دیگر، زنان به طور مثال، در به خاطرآوردن یک چهره بهتر عمل می‌کنند و این به معنای وجود ارتباطات بهتر بین بخش‌های مختلف مغزشان است. این مطالعه ادعای کتاب روانشناسی «مردان مریخی، زنان ونوسی» را تایید می‌کند که بر مبنای آن، زنان و مردان مانند نژادهای بیگانه متفاوت هستند.

دکتر راگینی ورما، رهبر ارشد این مطالعه از دانشگاه پنسیلوانیا، و همکارانش ۴۲۸ مرد و ۵۲۱ زن بین سنین هشت و ۲۲ سال را مطالعه کردند و دریافتند که مغزهای زنان در اتصال قطعات مختف اطلاعات به یکدیگر بهتر عمل می‌کند.

جزئیات این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182022/article-2352717.jpg

به گزارش مجله کافه زیرو ، پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند مدعی شده که تمام حیوانات و گیاهان زمین در چند میلیارد سال آینده از بین خواهند رفت, جالب اینجاست که آخرالزمان قرار است به دلیل میزان بسیار کم دی‌اکسید کربن به جای میزان زیاد آن در جو رخ بدهد.

در حال حاضر متخصصان در تلاش برای یافتن راههایی برای کاهش سطوح گازهای گلخانه‌یی به منظور اجتناب از غیرقابل کنترل شدن گرم شدن جهانی هستند, اما با بالاتر رفتن سن خورشید و داغتر شدن آن، تبخیر و واکنش های شیمیایی بیشتر با آب باران باعث کم شدن هرچه بیشتر دی‌اکسید کربن خواهد شد

دانشمندان معتقدندهمانطور که درجه حرارت خورشید بالا می رود، بسیاری از نقاط زمین شبیه این منطقه در چشمه آب گرم پارک ملی یلوستون در وایومینگ، ایالات متحده آمریکا می شود. یک مطالعه جدید نشان می دهد همه حیوانات و گیاهان در چند میلیارد سال آینده اززمین  محو خواهند شد،

به گفته دانشمندان در کمتر از یک میلیارد سال آینده سطوح این گاز برای زنده ماندن گیاهان فتوسنتزی بسیار پائین خواهد آمد. با این رویداد، حیات شناخته شده در زمین کاهش خواهد یافت. با کاهش گیاهان، حیوانات گیاهخوار نیز از بین می‌روند که همچنین منجر به کاهش حیوانات گوشخوار که آنها را شکار می کنند خواهد شد, در نهایت میکروب ها تنها چیزهایی هستند که باقی خواهند ماند و بسیاری از آنها از عمر بسیار کوتاهی برخوردار خواهند بود.

در یک میلیارد سال بعدی، اقیانوس ها به طور کامل خشک شده و تنها سخت‌جان ترین میکروبها باقی خواهند ماند, موجودات باقیمانده نیز باید با دماهای بسیار بالا و تابش شدید فرابنفش سازگار شوند. این پیش‌بینی در نشست ملی نجوم در دانشگاه سنت اندروز ارائه شده که بر اساس یک شبیه‌سازی رایانه‌یی از تاثیر تغییرات طولانی مدت خورشید بر زمین است.

با بالاتر رفتن سن خورشید در میلیاردها سال آینده، انتظار می‌رود که این ستاره ثابت باقی بماند اما درخشش آن نسبتا افزایش یابد. تابش شدید فزآینده آن باعث گرمتر شدن زمین تا اندازه‌ای خواهد شد که آب اقیانوس ها بخار شود. به گفته محققان این پژوهش می‌تواند کاربردهایی برای جستجوی حیات بیگانه داشته باشد, تا زمانی که حیات به طور کلی از زمین حذف شود، تنها جوی از نیتروژن و دی‌اکسید کربن باقی خواهد ماند و متان تنها نشانه حیات فعال خواهد بود.

منبع : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2352717/The-end-world

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182021/hacking-the-brain.jpg

به گزارش مجله کافه زیرو ، مغز انسان مانند کامپیوترها در برابر حملات هکرها آسیب پذیر بوده و توسعه فناوری های پیشرفته، اجازه دسترسی و خواندن افکار مردم را برای دانشمندان فراهم کرده‌اند.

زندگی در دنیای داده ها با خطرات فروانی از جمله حملات هکری مواجه است و حتی مغز انسان نیز از خطر هک شدن در امان نیست؛ دانشمندان در حال توسعه فناوری های مختلفی هستند که حتی امکان خواندن ذهن انسان را نیز فراهم می کنند.

خواندن ذهن

خواندن ذهن افراد همیشه نیازمند فناوری های بسیار پیشرفته نیست و به گفته دکتر «مارک سالم»، می توان با استفاده از نشانه های غیر کلامی و فیزیکی در زبان بدن متوجه افکار هر فرد شد؛ مثلا خاراندن بینی می تواند به معنای خارش بینی یا دروغگویی فرد باشد!

با این حال استفاده از فناوری می تواند دسترسی مستقیم و دقیق تر به مغز انسان را میسر کند؛ «فیلیپ لاو» متخصص مغز و اعصاب در حال توسعه مانیتور مغزی قابل حمل iBrain است که می تواند فعالیت های الکتریکی مغز را از سطح پوست سر و جمجمه تشخیص دهد.

 

بیماران مبتلا به ALS‌ (اسکلروز آمیوتروفیک جانبی) یا اشکالی از فلج، دارای فعالیت طبیعی و سالم مغزی هستند و با کمک دستگاه iBrain‌ می توان از افکار این افراد برای کنترل یک دست مجازی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کرد. از دیگر اشکال پیچیده خواندن ذهن، توانایی ترجمه زبان مغز به زبان ساده انگلیسی است. دکتر «جک گالانت» از متخصصان اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در حال تدوین «فرهنگ لغت مغز» و ترجمه افکار به تصویر و کلمات است.

در این روش تصاویر مختلفی به داوطلبان نشان داده شده و فعالیت مغزی از طریق تصویربردای رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) بررسی می شود. محققان با کمک این فعالیت های مغزی موفق به بازسازی تقریبی تصاویر دیده شده توسط افراد گردیدند. برخی فناوری ها نیز امکان نظارت بر فعالیت مغز در طول انجام کار را فراهم می کنند. «کریس برکا» از متخصصان عصب شناسی در حال توسعه فناوری برای نظارت افراد مختلف مانند ورزشکاران و هنرمندان بر فعالیت های مغزی است که دستیابی به اوج عملکرد را امکانپذیر می کند.

دستیابی هکرها به مغز انسان

اما دست یابی هکرها به مغز انسان و وارد کردن هرگونه اطلاعات، چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ برنامه نویسان کامپیوتری از طریق رمزگشایی یا کرک (cracks)‌ به سیستم های امن نفوذ می کنند. در انسان نیز حس بویایی کلید رمزگشایی و نفوذ به مغز انسان محسوب می شود.

«ایلانا هیراستون» از متخصصان عصب شناسی در حال توسعه روشی برای وارد کردن اطلاعات به مغز افراد از طریق حس بویایی در زمان خواب است. در این روش از ترکیبی از بوهای خوشایند یا ناخوشایند و اصوات خاص استفاده می شود. در این شرایط، مغز انسان طی چند سال آینده به هدف اصلی حملات هکری تبدیل شده و باید راهکار جدی برای مقابله با این حملات جدید توسعه داده شوند!

ایسنا

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182020/45144.jpg

در سال ۱۹۲۱ ریاضیدان گمنامی به نام کالوزا، در نامه‌ای به اینشتین فرمول بندی معادلات او را در پنج بعد انجام داد (یک بعد زمان و ۴ بعد فضا). از نظر ریاضی مشکلی وجود نداشت زیرا معادلات اینشتین این قابلیت را دارند که می‌توان آنها را در هر بعدی نوشت. اما نامه حاوی اظهارنظر تکان‌دهنده‌ای بود: اگر به صورت دستی چهار بعد موجود در معادلات پنج بعدی را از هم تفکیک کنیم، به طور اتوماتیک به نظریه نور مکسول می‌رسیم. به بیان دیگر، اگر تنها یک بعد پنجمی را به معادلات گرانش اینشتین بیافزاییم، نظریه نیروی الکترومغناطیس مکسول حاصل می‌شود. اگر چه نمی‌توان بعد پنجم را دید، ولی ارتعاشات مربوط به امواج نوری می‌توانند در بعد پنجم شکل بگیرند!
دسته‌هایی از ماهی را تصور کنید که در گودال کم‌عمقی، زیر برگ‌های شناور نیلوفر آبی شنا می‌کنند. فرض کنید دنیای آنها تنها دو بعد دارد. ممکن است دنیای سه بعدی ما فراتر از درک آنها باشد. اما روشی وجود دارد که به وسیله آن، آنها می‌توانند حضور بعد سوم را شناسایی کنند. اگر باران ببارد، آنها به وضوح می‌توانند سایه‌های ارتعاشات را در سطح گودال آب ببینند. به طور مشابه درست که ما نمی‌توانیم بعد پنجم را ببینیم، ولی اعوجات و تغییرات در بعد پنجم را می‌توانیم به صورت نور ببینیم.
نظریه کالوزا، از نیروی قدرتمند و زیبای تقارن پرده بر‌میداشت. بعدها نشان داده شد که اگر ما حتی ابعاد بیشتری را به نظریه قدیمی اینشتین بیافزاییم، و آنها را به ارتعاش واداریم، آنگاه این ارتعاشات در ابعاد بالاتر، بوزون‌های W و Z و گلئون‌ها را که در نیروهای هسته‌ای قوی و ضعیف یافت می‌شوند ایجاد می‌کنند!!!!!
اگر این ایده کالوزا صحت می‌داشت، جهان ظاهرا بسیار ساده‌تر از چیزی بود که قبلا تصور می‌شد. تنها ارتعاش در ابعاد بالاتر و بالاتر، می‌تواند بسیاری از نیروهای حاکم بر جهان را تولید کند.
اما مشکلات فراوانی در این راه به وجود آمد

شنبه 18 مرداد 1399

https://rozup.ir/view/3182019/740566878.jpg

محققان‬ ‫‏ایرلندی‬ موفق به کشف شکل تازه‌ای از ‫‏نور‬ شده‌اند.

به گزارش مجله ساینس ادونسز، انتظار می‌رود که این کشف محققان دانشکده‫‏فیزیک‬ و موسسه CRANN دانشگاه ترینیتی دوبلین، درک ‫دانشمندان‬ را از ماهیت اساسی نور تغییر دهد.

حرکت زاویه‌ای به توصیف چرخش پرتوی نور در اطراف محور آن می‌پردازد. تاکنون محققان بر این باور بودند که این حرکت زاویه‌ای همیشه مضربی از ‫‏ثابت_پلانک‬ است؛ ثابت پلانک، نسبت ثابتی است که ارتباط بین انرژی ‫‏فوتون‬ و ‫‏بسامد‬ آن را توصیف کرده و همچنین مقیاس را برای ‫‏مکانیک_کوانتومی‬ تنظیم می‌کند.

اما شکل جدید نور به نمایش فوتون‌هایی با حرکت زاویه‌ای دارای نیمی از ارزش ثابت پلانک پرداخته است. این تفاوت اگرچه کوچک اما عمیق است.

به گفته محققان، یافته‌های آن‌ها می‌تواند در مطالعه امواج نوری در حوزه‌های همچون ارتباطات نوری ایمن بسیار تاثیرگذار باشد.

آنها برای دستیابی به این کشف از یک تاثیر شناسایی شده در همین موسسه در ۲۰۰ سال قبل استفاده کردند. در دهه ۱۸۳۰، ویلیام رووان ‫همیلتون‬، ‫‏ریاضیدان‬‫-‏بریتانیایی‬ و هامفری لیود،‌ فیزیکدان دریافتند که یک پرتوی نور در زمان عبور از میان بلورهای خاص به یک استوانه توخالی تبدیل می‌شد. آن‌ها از این پدیده برای تولید پرتوهایی نور با ساختار پیچ‌گوشتی مانند استفاده کردند.

محققان با تحلیل این پرتوها در مکانیک کوانتومی پیش‌بینی کردند که حرکت زاویه‌ای فوتون، نیمه صحیح خواهد بود و آزمایشی را برای ارزیابی پیش‌بینی خود انجام دادند. آن‌ها با استفاده از یک دستگاه خاص توانستند جریان حرکت زاویه‌ای را در یک پرتوی نور اندازه‌گیری کنند. محققان همچنین برای نخستین بار توانستند تغییرات در این جریان را که توسط اثرات کوانتومی ایجاد شده بودند، بسنجند. این آزمایش یک تغییر کوچک به اندازه نصف ثابت پلانک را در حرکت زاویه‌ای هر فوتون نمایش داد.