loading...

مجله علمی کافه زیرو

موضوعات

سه شنبه 04 آذر 1399

محصولات پلاستیکی، همواره کاربرد فراوانی در زندگی روزمره مردم داشته است و با نگاه کردن به اطراف خود، می‌بینیم که توسط انبوه محصولات پلاستیکی و پلیمری احاطه شده‌ایم؛ محصولاتی که استفاده از آن‌ها در بخش های مختلف زندگی مردم، امری اجتناب ناپذیر است.طبیعتا با افزایش مصرف این محصولات و افزایش تقاضا، بازار تولیدی‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز داغ می‌شود و یکی از مسائلی که این تولیدکنندگان را درگیر می‌کند، خرید گرانول مناسب به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولاتشان است.

با توجه به نوسان قیمت ارز خرید گرانول و آگاهی از قیمت دقیق گرانول نیازمند کسب اطلاعات دقیق و حتی لحظه‌ای قیمت‌ها و همچنین رعایت یک‌سری نکات مهم برای خرید این مواد است.
در این مقاله به 4 نکته طلایی برای خرید گرانول می‌پردازیم که رعایت آن‌ها می‌تواند برگ برنده‌ای برای خرید گرانولی با کیفیت و قیمت مناسب باشد. با ما همراه باشید.

https://rozup.ir/view/3243129/geranol2-wikiplast.jpg

سه شنبه 04 آذر 1399

گرانول نایلون نوع بازیافتی مواد اولیه پتروشیمی ها است که کیفیت آن بستگی به نوع موادی دارد که شما در مرحله اول تولید و سپس کندور دوباره آن را برای استفاده مجدد به گرانول که حالت عدسی شکل دارد و یا استوانه های کوچک دارد می کنید که انواع آن می توان به شفاف ، عسلی ، کیسه مواد و … اشاره کرد .

گرانول

سه شنبه 04 آذر 1399

آیا می دانستید در ساخت تجهیزات خطوط تولید و بسته بندی و صنعت پمپ از خدمات پرینت سه بعدی، استفاده می کنند؟ در این مقاله قصد داریم شما را با ارتباط این  صنعت مهم و خدمات پرینتر سه بعدی آشنا کنیم.

 

سه شنبه 04 آذر 1399

این روزها سردمداران حفظ محیط زیست و شرکت های ابرقدرت در نقاط مختلف دنیا اهداف والایی برای خود تعریف کرده اند و با نگاهی موشکافانه زنجیره تولید و عرضه محصولات خود را بازبینی و بررسی می‌کنند تا با پیدا کردن و رفع مشکلات مربوط با دوام و پایداری محصولات بیشترین بهره را از یک اقتصاد چرخشی ببرند.

سه شنبه 04 آذر 1399

امروزه استفاده از چند لایه ها مخصوصا فیلم پلی اتیلنی رواج پیدا کرده  و کاربرد و کارایی این مواد بیشتر شده است.LDPE,LLDPE که ماهیت شان بر پایه پلی اتیلنی  محور اصلی بحث ما هستند.آنها گرانول هایی از خانواده پلی اتیلن هستند و در صنعت لفافهای پلاستیک به طور کلی به عنوان LLDPE  شناخته می شوند. LDPE,LLDPE به تنهایی کاربرد محدودی در بسته بندی دارند و همواره به صورت ترکیب با هم و یا پلیمر های دیگر مانند HDPE بکار گرفته می شوند و خواص مفیدی را در صنعت ارائه می دهند.

فیلم های پلی اتیلنی

توجه بیشتر به این ماده سرمایه گذاری در تولید آن رانیز افزایش داده است.امروزه یکی از رایجترین نوع تولید فیلم LDPE برای کیسه های شیر سه لایه و پنج لایه باشد اما در گذشته صرفا به علت ارزانی از آن استفاده میشده است.ایران از جمله کشورهایی است که گرید خوبی از پلی اتیلن یعنی LDPE,LLDPE را تولید می کند ولی در تولید لفاف های بسته بندی از جنس این مواد پدیده خاصی را عرضه نکرده است.میتوان به کاربردهای عمومی این پلیمر در لفاف سه لایه شیر , فیلم استرچ , فیلم شرینک و ... اشاره کرد. اینها به طور تخصصی به بازار عرضه نمی شوند و اگر هم عرضه شوند توسط افراد متخصص عرضه نمی شوند.یکی از نگرشهای  سازندگان ماشین آلات تولید لفاف های چند لایه این بوده که تولید کنندگان لفاف بتوانند محصول ارزانتری را تولید کنند. یعنی خواص مکانیکی و فیزیکی لفاف با گرانولهای ارزانتر و حتی  گرانول بازیافتی تامین شود که در این پروسه  حفاظت محتوی بسته از مواد باز یافتی مد نظر است. نمونه های آمریکایی و چینی که در بازار یافت می شود سفیدی (Brightness) کمتر از80% دارند که براحتی می توان روی آن نوشت, یعنی مسئله بازیافت در صحنه حضور دارد و در فرایند تولیدافزوده شده است و این نکنه ایست که در ایران به آن توجه نمی شود.در مورد پاکتهای دو پک  که در بسته بندی آبمیوه ها  استفاده می شود ایران یکی از مصرف کنندگان بزرگ آن می باشد.تولید فیلم دوپک نیاز به فیلم,LLDPE دارد.

در حال حاضراین فیلم از اسپانیا ,ترکیه و بعضی کشورها ی دیگر به ایران وارد می شود.البته بتازگی تولید این فیلمها در ایران نیز آغاز شده است.آن چیزی که معمول بازار است و همه استفاده می کنند فیلمهای عریض کشاورزی , فیلمهای مورد کاربرد در عملیات ساختمانی و کیسه های محصولات بازار های میوه و تره بار بوده است. در زمینه چاپ و بسته بندی  نیز با فرا گیر شدن چند لایه ها , لمینت پلی اتیلن در تولید لفاف بسته بندی آب میوه , بسته بندی دارویی , سموم مکملها , شیر خشک , غذای کودک و سایر مواردی که نیازمند لایه پلی اتیلنی باشد تعریف شده است.بنابراین بازار تخصصی فیلم پلی اتیلنی  و نیازهای تخصصی آن در حال گسترش است.

جا دارد در کشوری که دارای ظرفیت های قوی در تولید گرید های متنوع پلی اتیلن است تولید تخصصی این کالا هم مورد توجه قرار گیرد.

سه شنبه 04 آذر 1399

در سال‌های گذشته محققان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از مواد مختلف، بسته‌بندی زیست سازگاری را برای تقویت ماندگاری مواد غذایی در برابر عوامل بیماری‌زا و حمله قارچی تهیه کنند و در نهایت موفق شدند فیلم‌های پلیمری خوراکی زیست تخریب‌پذیر را تولید کنند که می‌تواند در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده شود. دلیل اصلی توجه روزافزون به این نوع از بسته‌بندی‌ها، مشکلات مربوط به پلیمرهای مصنوعی است که از مواد نفتی تشکیل شده‌اند که از لحاظ بهداشتی و محیطی مشکلات فراوانی دارند. کاربرد پلیمرهای زیستی روز به‌ روز در صنایع مختلف در حال افزایش است، اما هنوز هم این پلیمرهای زیستی از نظر ویژگی‌های حیاتی برای رعایت استانداردهای صنعتی، کمبود دارند. خواص فیزیکی بسته‌بندی‌هایی که از پلیمرهای زیستی تهیه شده‌اند باید طوری باشد که در مقایسه با پلاستیک‌های مصنوعی بر پایه نفتی مقرون‌‌به‌صرفه‌ تر باشند.

سه شنبه 04 آذر 1399

https://rozup.ir/view/3243124/download_515315.jpg


یکی از صنایع اصلی مصرف کننده پلی اتیلن ها، صنعت بسته بندی است و همچنین یکی از اصلی ترین انواع بسته بندی ها، بسته بندی های شرینک (shrink Packaging) هستند. با توجه به خواص برگشت پذیری فوق العاده، بخش اصلی فرمولاسیون فیلم های شرینک پلی اتیلن های سبک (Low Density Polyethylene-LDPE) هستند.

سه شنبه 04 آذر 1399

https://rozup.ir/view/3243123/unnamed.jpg

انسان ها از آغاز تاریخ کوشیده اند. با هر ابزاری (حتی جنگ و خونریزی) این مایحتاج اولیه خود را تامین کند. لیکن در گذر زمان شیوه تامین آب و غذا شکل دیگری که پایه گذار تجارت می باشند به خود گرفت.

سه شنبه 04 آذر 1399

https://rozup.ir/view/3243121/%D8%B8%D8%B1%D9%88%D9%81-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A8%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg

ضرر بسته بندی پلاستیکی

طبق نتایج به دست آمده از تحقیق و بررسی روی تعداد زیادی از خانم ها، بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی باعث نازایی در زنان می شود. بر اساس این گزارش، مصرف برخی غذاها در بسته بندی پلاستیکی روی سلامت زنان تاثیر اساسی دارد و نازایی، یائسگی زودرس و آسیب های احتمالی به بدن را در پی دارد.

بسته بندی پلاستیکی برای محیط زیست هم آسیب های زیادی دارد و تعداد زیادی از پرندگان به دلیل گیر افتادن داخل کیسه های پلاستیکی، دیگر نمی توانند پرواز کنند یا به دلیل پایه نفتی بودن، بعد از وارد شدن به آب و خاک مواد شیمیایی به آن وارد می کنند.

سه شنبه 04 آذر 1399

پلاستیک ها درشت مولکول های آلی هستند که به وسیله پلیمر شدن تراکمی، تخمیر زیستی یا فرآیندهای مشابه و ترکیباتی با مولکول های با وزن کم یا جایگزینی شیمیایی درشت مولکول های طبیعی به دست می آیند.

مواد یا ترکیبات دیگری نیز ممکن است به این ترکیبات درشت مولکول افزوده شوند. پلاستیک ها با فن آوری های تبدیلی استاندارد مانند اکستروژن، قالب گیری دمشی، قالب گیری ریخته گری و.. به دست می آیند.

از ویژگی های بارز پلاستیک ها سبکی وزن، قدرت پوشش دهی و تکیه پذیری زیاد عایق کاری گرمایی خوب، بی اثر بودن در برابر مواد شیمیایی و قیمت نسبتا ارزان است که باعث مصرف روزافزون آنها در صنایع بسته بندی شده است.

نقش پلاستیک در صنایع بسته بندی

سه شنبه 04 آذر 1399

یکی از اهداف اصلی ترکیب پلیمرها در فیلم های چند لایه حفظ کیفیت مواد غذایی و جلوگیری از تبادل رطوبت و اکسیژن است.

بر اساس ویژگی های مذکور در این مقاله،  پلی الفین ها موادی پرکاربرد در این صنعت محسوب می شوند. این مواد دارای مزایای فرایندپذیری، عدم نفوذ رطوبت، خواص حرارتی و مکانیکی مطلوب هستند.

سه شنبه 04 آذر 1399

پلی اتیلن (PE)

پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE)

 برای تولید لوله های انعطاف پذیر (tube)، فیلم و نوار و برخی بطری ها از این نوع پلیمر استفاده می شود. نقطه ذوب این پلیمر پایین است و در برابر نفوذ رطوبت و اکسیژن عملکرد ضعیفی دارد.

سه شنبه 04 آذر 1399

دستگاه‌های پرکن گرانولی از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته بندی هستند که برای پرکردن انواع گوناگونی ازمواد گرانولی به کار می روند. موادی از قبیل گرانیت، پودر، دانه گیاهی، نمک، پودر چای، دانه های قهوه، آب نبات های تکه ای، میوه های خشک، قطعات پاستا کوچک، مواد خوراکی و تنقلات، مواد غذایی حیوانات خانگی و مواد غذایی خشک مخلوط، به عنوان مواد گرانولی به حساب می آیند. این ماشین آلات دارای انواع مختلف دستگاه پرکن گرانول اتوماتیک و دستگاه پرکن گرانول نیمه اتوماتیک هستند.

سه شنبه 04 آذر 1399

بزرگترین مصرف کننده پلیمرها صنایع بسته بندی می‌باشد. این صنایع بیشتر، پلاستیک‌های پرمصرف را استفاده می‌کنند. دلیل این امر قیمت ارزان، سهولت فراورش قابلیت بازیافت و بهداشتی بودن این مواد است.

کاربرد مواد پلیمری در صنایع بسته بندی



بسته‌بندی به طور کلی به دو بخش عمده بسته‌بندی نرم و انعطاف پذیر و بسته‌بندی سخت تقسیم‌بندی می‌شود. بسته‌بندی نرم و انعطاف پذیر انواع فیلم‌ها را در بر می‌گیرد که شامل فیلم‌های پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، پی وی سی و پت می‌باشند. البته امروزه فیلم‌های دیگری نیز از ترکیب با پلیمرهای مهندسی برای مصارف ویژه تولید می‌گردند.

استفاده از پلاستک‌ها در تولید انواع کیسه‌های نایلونی و جایگزینی آن‌ها با کیسه های کاغذی به لحاظ زیست محیطی نیز ارزش بالایی دارد زیرا از قطع درختان برای تولید کاغذ جلوگیری می‌کند.

تولید انواع کیسه‌های از جنس پلیمرهایی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن تحولی در صنعت بسته‌بندی انواع مواد فله مانند سیمان، گچ، حبوبات و غلات، آرد، قیـر و‌... ایجاد کرده است. این کیسه‌ها با جایگزینی کیسه‌های کاغذی باعث توسعه صنعت بسته‌بندی در این حوزه گشته است.

دسته کلی دیگر مصارف در صنایع بسته‌بندی، بسته‌بندی سخت می‌باشد که انواع بطری‌ها را در بر‌می‌گیرد. این بطری‌ها با جایگزین شدن بطری‌های شیشه ای و ظروف فلزی باعث ارزانتر شدن بسته‌بندی و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی شده است. استفاده از بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات باعث توسعه صنعت آب معدنی گردیده، که علاوه بر بالا رفتن سطح رفاه عمومی باعث افزایش استانداردهای بهداشتی گردیده است. همچنین جایگزینی بطری‌های شیشه ای با بطری‌های پت در صنعت بسته‌بندی نوشابه‌های گازدار نیز سطح بهداشت را ارتقاء بخشیده است.

استفاده از بطری‌های از جنس پلی اتیلن در بسته‌بندی مواد شیمیایی مانند اسیدها و سموم شیمیایی و جایگزینی این ظروف با ظروف فلزی نیز باعث گسترش صنعت بسته‌بندی شده است.

بسته بندی شوینده‌ها و مواد بهداشتی و آرایشی در ظروف پلاستیکی نیز باعث رونق صنایع شوینده و بهداشتی گردیده که این رونق خود باعث افزایش مصرف این مواد و در نتیجه افزایش سطح بهداشت عمومی گردیده است.

موادی که در این نوع بسته‌بندی استفاده می‌شوند بیشتر شامل پلی‌اتیلن ترفتالات، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و‌... می‌باشد.

آیتک پلیمر ارتباط گسترده ای با بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت بسته‌بندی دارد و نیاز این صنایع را به مواد پلیمری برطرف می‌نماید. مهمترین مزیت این شرکت برای این صنایع ارائه بهترین قیمت و تامین سریع و به موقع می‌باشد. در صورتی که ماده مورد نظر این صنایع موجود نباشد این شرکت می‌تواند گرید‌های معادل را به عنوان جایگزین پیشنهاد نماید.

سه شنبه 04 آذر 1399

بسته بندی محصولات غذایی علاوه بر شرایط عمومی حاکم بر صنعت بسته بندی، شرایط خاص خودش را هم دارد. صنعت بسته بندی مواد غذایی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا گسترده است و از جمله صنایعی‌ست که سبک زندگی مدرن به آن نیاز فراوان دارد.

در موضوع بسته بندی مواد غذایی علاوه بر اینکه کالا برای نگهداری، توزیع و بازاریابی آماده می‌شود، با مسئله‌ای به نام بهداشت بسته بندی مواجه هستیم. شاید رعایت بهداشت در تمام حوزه‌های بسته بندی چه غذایی و چه غیر آن عاملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما در زمینه بسته بندی مواد غذایی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بسته بندی محصولات غذایی

سه شنبه 04 آذر 1399

 بسته بندی در ایران

بخش بسته بندی در کشور ایران از جمله بخش هایی از صنعت و خدمات است که هیچ اداره و بخش خاصی در دولت به طور مستقیم به امور آن نمی‌پردازد. از این جهت همواره نوعی جفا در حق این بخش روا می‌شود. در دعوای بودجه و یا هنگام تبیین استراتژی های خاص توسعه کشور، سهم مشخصی برای بخش بسته بندی کنار گذاشته نمی‌شود. اگر بودجه یا کمکی نیز برای توسعه بخش بسته بندی اختصاص یابد کسی نمی داند این بودجه را چگونه باید توزیع یا خرج کرد. زیرا بخش بسته بندی در کشور ما پراکنده و متنوع است.

سه شنبه 04 آذر 1399

صنعت بسته‌بندی
بخش بسته بندی در کشور ایران از جمله بخش هایی از صنعت و خدمات است که هیچ اداره و بخش خاصی در دولت به طور مستقیم به امور آن نمی پردازد. از این جهت همواره نوعی جفا در حق این بخش روا می شود. در دعوای بودجه و یا هنگام تبیین استراتژی های خاص توسعه کشور، سهم مشخصی برای بخش بسته بندی کنار گذاشته نمی شود. اگر بودجه یا کمکی نیز برای توسعه بخش بسته بندی اختصاص یابد کسی نمی داند این بودجه را چگونه باید توزیع یا خرج کرد. زیرا بخش بسته بندی در کشور ما پراکنده و متنوع است.

بازرگانی مواد و ماشین آلات بسته بندی در ایران:
تهیه آمار از بخش های بازرگانی همواره کاری دشوار است. زیرا این بخش بر خلاف بخش های تولیدی استعداد زیادی برای تغییرات دارد.

هر ماه تعدادی واحد بازرگانی کار خود را در موضوعی آغاز می کنند و تعدادی دیگر دست از موضوع قبلی بازرگانی خود کشیده و به موضوعی دیگر روی می آورند. البته نمایندگان شرکت های بزرگ جهانی از این قاعده جدا هستند و پایداری و قدمت بیشتری دارند. از آن جا که بسته بندی نهالی نوپا در کشور ایران است و باز از آن جا که نرخ رشد و توسعه سریعی نیز دارد مورد توجه بسیاری از بازرگانان مواد و ماشین آلات قرار گرفته است. اکنون تهیه و عرضه مواد و تجهیزات بسته بندی بستری سودآور برای عده ای از تجار به نظر می آید.

اشتیاق تولیدکنندگان ایرانی برای به روز کردن تجهیزات تولید و به کارگیری مواد بهتر روز به روز بر آمار خرید و فروش در بخش بسته بندی می افزاید که سهم قابل توجهی از آن نیز متعلق به مواد و تجهیزات خارجی است. در این میان باید بین عرضه کنندگان محصولات خارجی تفاوت هایی قایل شد.

عده ای تنها به کار تجارت می پردازند و کسب و کار آنها فقط فروش و خدمات پس از فروش است. ایشان تمام تبلیغات و سیستم اداری خود را در جهت فروش کالای شرکت دیگری به کار می گیرند و اغلب نیز به نام شرکت های مرجع شناخته می شوند.

عده ای دیگر خود تولیدکننده مواد، ماشین آلات و لوازم بسته بندی هستند اما بنا به دلایلی خاص چون کنترل بازار مصرف یا سودآوری بیشتر اقدام به واردات کالاهای مشابه یا مکمل خود از خارج می کنند. در این دسته از واردکنندگان امکان انحراف از مسیر اصلی یعنی تولید داخلی وجود داشته و در صورتی که قدرت کنترل بازار مصرف را نداشته باشند بازار را به نفع کالای وارداتی از دست خواهند داد. ضمن آن که مرجع اصلی کالا نیز ممکن است پس از مدتی عهد و پیمان خود با این شرکت ها را با دلایلی ساختگی یا واقعی نقض کرده و خود به شکلی مستقل در داخل کشور به فعالیت ادامه دهد.

دسته سوم واحدهای تولیدی هستند که برای تامین نیازهای خود به طور مستقیم از خارج خرید می کنند. اما میزان خرید آنها به حدی است که به هر دلیل بخشی از کالای وارداتی را در داخل به فروش می رسانند. برای مثال می توان به یک شرکت نوشابه سازی داخلی اشاره کرد که چند سال پیش برای تامین نیاز خود مقداری درب بطری وارد کرد اما بخشی از آنها را در بازار مصرف به فروش رساند. بعضی از شرکت هایی که در این دسته قرار دارند اقدام به گرفتن نمایندگی شرکت مرجع می کنند و بدین سان ضمن آن که خیال خود را از تامین کالای مورد نیاز با قیمت مناسب راحت می کنند کنترل فروش و آمار مصرف آن کالای خاص در داخل کشور را نیز به دست می آورند.